Oefening Aandacht voor jezelf

//Oefening Aandacht voor jezelf

Oefening Aandacht voor jezelf

Aandacht voor jezelf!

Format voor de oefening waardering en succes.

Doel: meer vreugde en goed voelen over jezelf. Ervaar de kracht die hier vanuit gaat.

De kracht van deze oefening zit hem in de herhaling en de hoeveelheid aan waardering. Hoe meer waardering hoe groter de kracht en vreugde. Maar vooral…Wil ik dit?!

In het begin kost het wat tijd en geduld, omdat je brein even nodig heeft om te wennen aan je vraag. Hoe meer je geoefend hebt, hoe sneller je brein reageert. Neem de tijd er komt altijd iets!!!

Doe deze oefening op een rustige plek waar je ongestoord kan oefenen. Je kan deze oefening ook met anderen doen. Iemand die vragen stelt en iemand die beantwoord. Mijn tip is: doe het eerst een tijdje alleen.

Stappenplan.

Stap 1: Ga bij jezelf aan welk succes je aandacht wilt geven. Stel de vraag aan jezelf: Wat is een succes voor mij? Veel mensen vinden het een raar idee om vragen aan jezelf te stellen. Het heeft hetzelfde effect als dat iemand anders je een vraag stelt. Dat maakt juist het oefenen gemakkelijk, omdat je het alleen kan doen. Overal waar je het wilt.
Stap 2: Schrijf op wat in je gedachten komt. Probeer zo concreet mogelijk te zijn. Hier een voorbeeld: Mijn succes is, dat ik heb volgehouden te oefenen!
Stap 3: nu gaat het er om het succes uit te pakken door open vragen te stellen. Open vragen zetten het brein aan na te denken en dat is precies wat nodig is. Ik geef je hier voorbeeld vragen. Als je er zelf hebt, gebruik die, omdat ze dan nog krachtiger zijn. Voorbeeld vragen: Wat heb je gedaan om het oefenen vol te houden? Op welke manier was dit een succes? Wat was mijn  goede reden om vol te houden? Wat heb ik nog meer gedaan om het vol te houden? Mijn brein zal mij antwoorden geven. Altijd! Hoe heb ik dit volgehouden? Van wie heb ik steun gehad? Wat hebben zij gedaan wat mij geholpen heeft? Wat nog meer? Veel mensen stellen weinig open vragen. In het begin kan het lastig en onwennig zijn. Maar de vragen hebben een enorme kracht van zichzelf. Experimenteer er mee! Voel hoe het werkt en wat het doet! Oefen soms op anderen en observeer het effect.    
Stap 4: Geef je zelf waardering. Jezelf waarderen heeft vele malen meer effect op jou dan dat anderen het zelfde zouden doen. Goede waardering krijg je als je vertelt wat je precies waardeert. Oefen met: ik waardeer dit aan mezelf in deze situatie……….., de reden dat ik het waardeer is……… en wat nog meer………..?
Stap 4a: Als er anderen bij betrokken zijn schrijf hier dan de waardering op voor hen in dit proces. Ik waardeer dit aan……. omdat
 Stap 5: Evaluatie: waardering geeft je vreugde en kracht. Hoe langer je het oefent hoe meer effect het heeft. Hou in je hoofd dat je brein moet wennen aan deze gang van zaken, omdat het vooral gewend is om nar negatieve zaken te kijken. De herhaling zorgt er voor dat het een gewoonte wordt die automatisch wordt. Welke waardering wil ik delen met anderen? Waar ben ik trots op?
Stap 5a: Waardering voor jezelf geeft een goed gevoel, maar waardering aan anderen geven geeft ook een goed gevoel. Als je die waardering dan ook nog eens uitspreekt naar diegene is het echt booming! Welke waardering wil ik geven aan ………? Wat is de reden dat ik dit kies?
Aantekeningen:

Gerrit van de Vegte ©2018 lorful

By |2019-01-28T12:06:43+00:00januari 28th, 2019|Geen categorie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment