Mijn oplossing voor drukte en opgejaagd voelen.

//Mijn oplossing voor drukte en opgejaagd voelen.

Mijn oplossing voor drukte en opgejaagd voelen.


Sinds ik gezonder en gelukkiger ben spreekt het steeds meer voor zichzelf dat ik mijn ervaringen en kennis wil delen met anderen. Ik wil datgene wat ik eerst mezelf heb geleerd geven aan anderen waardoor ik ook weer leer.


Ik heb de Kantelmethode vaak en met effect op mij zelf toegepast. De Kantelmethode is een snelle en werkzame methode die direct verbetering aanbrengt. De kantelmethode brengt mij in een situatie waarin  ik zuiver bewustzijn ben en van uit dat zuivere bewust zijn begint de start van mentale heling. Hoe meer ik mij hiervan bewust wordt hoe meer ik ontdekt wat mijn obstakels/overtuigingen loslaten zodat ik ze kan helen. Zo ook vandaag: ik  werd mij bewust van mijn opgejaagde gevoel. Dat gevoel draag ik al heel lang bij mij. De laatste tijd  heb ik er op gemediteerd en me afgevraagd wat mijn drukte veroorzaakt.  Nu vandaag popte mijn antwoord op, zomaar uit het niets. Ik wil mijn antwoord graag delen in hoop dat anderen er iets mee kunnen.

Ik stelde mezelf deze vraag  een tijdje geleden. Welke gedachten veroorzaken mijn gejaagdheid.?

Ik heb jullie al eens uitgelegd dat onze gedachten de oorzaak zijn van hoe wij ons voelen en gedragen. En hoe vaker je een gedachte hebt herhaald, hoe sterker je overtuiging is geworden. Dit is ook gebeurd bij mij gejaagde gevoel. Ik heb delen van mijn leven redelijk relaxt geleefd. Toen ik werk kreeg in het maatschappelijk werk en ik met vele afspraken werd geconfronteerd heb ik mezelf wijs gemaakt dat ik druk ben en alles snel moest doen.  Het is op zijn plaats dat ik hier opmerk dat ik me daar niet van bewust was. Ik heb vaak gedachten gehad over dat ik mijn werk niet af kreeg, dat ik zo druk ben, volle agenda en collega’s die mij voortdurend deelgenoot maakten van hun drukte en daar over klaagden. En ik heb vaak gedacht dat ik veel onnodige dingen moest doen die mij van het werkelijke werk afhield. Ik ben dat onnodige werk van uit mijn perceptie gaan haten. Ik ben het als en vijand gaan zien die mij in de weg staat om het nuttige werk te doen. Wat ik ondernam om daar verandering in te brengen, cursus time management en prioriteren het hielp mij niet.

Ik heb al eerder over de wet van aantrekking geschreven. Onze gedachten zijn zeer krachtig en de wet van aantrekking reageert op je gedachten door gelijksoortige gedachten, mensen en situaties terug te geven. Met deze kennis weet ik nu dat ik door mijn gedachten de drukte en gejaagdheid zelf heb aangetrokken. Ik heb 30 jaar gewerkt als maatschappelijk werker en trainer aan professionals waar ik vele mensen inclusief mezelf horen klagen over werkdruk, werk niet af krijgen, de grote stroom cliënten en ik zie en hoor om mij heen vele mensen praten/klagen over hoe druk ze zijn. Deze gejaagdheid zorgt er voor dat mensen ziek worden. De overtuiging die ik ontwikkelde zorgde er voor dat er een gevoel van ontmoediging over mij heen kwam. Dat zorgde ervoor dat ik een moe gevoel ervaarde, waardoor alles zwaar voelde en het veel moeite kostte om mij ergens toe te zetten. De overtuiging was onderdeel van mijn leven geworden. Ik was de overtuiging en heb die overtuiging lang de baas laten zijn in mijn leven met grote gevolgen. Lees daar meer over op mijn site: in gesprek met mezelf.

Ik ben het die mezelf laat haasten en me druk maakt. Ik heb lang anderen, mijn manager, de grote hoeveelheid aan cliënten en de regering verantwoordelijk gemaakt voor mijn drukte. Alleen dat werkte niet wat heel teleurstellend voelde. Toen ik besefte dat ik de veroorzaker ben, voelde ik een soort van vrede over mij heen komen, want dat betekende dat ik het ook  zelf in de hand heb te veranderen. Dat klinkt makkelijker dan gezegd. Overtuigingen laten zich niet door een gedachte veranderen, wat veel mensen wel denken. Veel mensen denken: nu ik het me bewust ben komt het goed. Helaas! Om een overtuiging te veranderen zul je de positieve tegenhanger moeten oefenen. Daarvoor moet je een goede intentie formuleren en elke keer dat je overvallen wordt door je gejaagdheid en drukte deze omvormen naar wat je er voor in de plaats wilt denken. Het  positief denken veroorzaakt positieve gevoelens en daar uit komt voort positief gedrag/ doen. Dit moet je net zo lang doen tot je merkt dat de positieve overtuiging dominant is geworden. Dat houdt in veel oefenen en steeds op nieuw kantelen. Precies dat heb ik gedaan. Gemiddeld duurt het veranderen van overtuigingen 30 dagen als je er voortdurend aandacht geeft aan  wat je wel wilt.

mediteren

Goed nu de oplossing die ik voor mezelf vond. De laatste paar dagen voelde ik me erg gehaast en druk. Ik ervaarde dat dit haasten me geen fijn gevoel gaf. Ik weet nu dat het erger worden van iets betekent dat de oplossing dicht bij is. Door het idee dat ik alles wat ik me voor had genomen niet af heb gekregen. Vervolgens nam ik mezelf dat weer kwalijk. En je begrijpt dat maakte het er niet makkelijker op. Dit is wat ik helder kreeg. Mijn drukte komt voort uit het feit dat ik in mijn agenda kijk of naar prioriteitenlijst kijk en dan denk: wat veel! Ik heb het druk!  Dit moet ik allemaal nog af krijgen. Vervolgens denk ik dat krijg ik nooit af. Ik kijk dus naar de toekomst wat er nog aan werk gedaan moet worden. Nou ik kan je vertellen dat dit erg ontmoedigend voelt.  En mijn overtuiging is laat maar zitten hier heb ik geen zin in. Ik heb mezelf zo teleurgesteld omdat ik voorgenomen acties niet uitvoerde. Er is nog een kant aan deze medaille: ik keek veel in het verleden wat niet af is gekomen. Het terug kijken op wat niet af was veroordeelde ik mezelf op. Dit terug kijken en in de toekomst kijken gaf mij veel druk. Ik kon namelijk nooit tevreden zijn. Ik raakte teleurgesteld in mezelf en  dat voelt niet oké! Wat voor mij de oplossing is, dat ik me train om in het Nu te zijn en te blijven. Ik wil gefocust zijn op wat ik nu doe. Ik wil daar waardering voor hebben en ik wil trots zijn op wat ik  heb afgemaakt. Leven in het Nu is mijn oplossing. Er is maar een Zijn en dat is het NU. Het verleden is geweest en de toekomst moet nog komen en die komt van zelf naar je toe. Mijn voornemen is te oefenen in het Nu te blijven en waardering te hebben wat er is! En niet meer om kijken of vooruit kijken. Dat is allemaal verspilde energie. Volkomen nutteloos. Nogmaals gezegd: nu ik het bewust ben, betekent dat ik vanaf nu werk te doen heb.

Wat heb ik gedaan in volgorde:

Bewust aandacht gegeven aan het probleem. Erkend.

Tijd genomen om aandacht te geven aan wat ik er voor in de plaats wil?

Goed formuleren wat ik wil.

Kantelen en gekanteld blijven

Elke dag mediteren.

30 dagen voortdurend oefenen en herhalen van wat ik wil.

Aandacht en waardering geven aan wat is gelukt en waar ik tevreden over ben.

Ondersteuning vragen.

In gesprek blijven met mezelf.

Waardering en liefde opbrengen voor mijn falen.

Wil je leren om controle over je gedachten te krijgen? Wil je de regisseur worden van je eigen leven? Wil je een leuker en plezieriger leven? Ik kan je de vaardigheden leren die jou weer regisseur maken van jou leven. Ik kan je alle onderdelen van de Kantelmethode leren waardoor jij  preventief en oplossingsgericht blijft. Dit zal er zeker toe leiden dat jij jou leven kan leiden zoals jij dat wilt.

Ik heb de overtuiging dat ieder mens zijn eigen tempo van veranderen heeft daarom geef ik geen meerdaagse trainingen. Ik geloof in open groepen waarin iedereen op zijn/haar eigen wijze en tempo leert en groeit. Dat is een heel natuurlijke gang van zaken en dat is oké. Dit betekent niet dat de een beter is dan de ander. Je kan ook een individueel traject doen, wat jij wilt! Mijn inzet is bedoelt je te leren het uiteindelijk zelf te doen.

Voor persoonlijke coaching kun je je op elk moment starten. Meld je aan via het inschrijfformulier in te vullen op mijn site www.flowstatus.nl of door te bellen, mailen of appen. Ik kijk naar je uit!

Bedankt voor het lezen.

Gerrit van de Vegte coach en onderwijzer in Zelf Doen!

By |2019-04-03T15:39:58+00:00april 3rd, 2019|Geen categorie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment